NLconnect is de branchevereniging van de glasvezel- en breedbandindustrie

Jaaroverzicht 2020: ondanks corona groei voor glasvezel, Gigabit en 5G

18 december 2020
Jaaroverzicht 2020: ondanks corona groei voor glasvezel, Gigabit en 5G

2020 was een bewogen jaar, ook voor de breedbandindustrie. Breedbandnetwerken hielden en houden ons land tijdens de coronacrisis verbonden en thuiswerken en videobellen zijn definitief doorgebroken. We zagen en zien een forse toename in het dataverkeer. En hoewel de coronaregels veel werkzaamheden bemoeilijkten werden bijna 400.000 woningen en bedrijven aangesloten op glasvezel, het hoogste aantal in de afgelopen jaren, en werden de eerste 5G netwerken geactiveerd. De verdere uitrol van DOCSIS 3.1 zorgde er samen met de stijgende FttH dekking bovendien voor dat aan het eind van het jaar bijna 5,5 miljoen woonadressen konden beschikken over Gigabit snelheden!

Jaaroverzicht breedbandindustrie 2020:

Bekijk het jaaroverzicht 2020 van de breedbandindustrie in onderstaande infographic.

Aanleg glasvezel groeit sterk

De coronacrisis bemoeilijkt de aanleg van glasvezel in 2020, onder meer omdat graafploegen afstand moesten houden, informatieavonden online plaats moesten vinden en huisaansluitingen tijdelijk lastiger waren te maken. In opdracht van onder meer KPN, DELTA Fiber Nederland, T-Mobile, E-Fiber en Glasdraad werden er in 2020 bijna 400.000 nieuwe aansluitingen gemaakt, het hoogste aantal sinds 2014! Voor 2021 en verder wordt een sterke verdere groei verwacht.

Gigabit internet breekt door

De voortgaande uitrol van glasvezel tot in de woning én upgrades van kabelinternet met de DOCSIS 3.1 techniek zorgden voor een doorbraak van Gigabit internet. Het aantal vaste woonadressen in Nederland waar consumenten de beschikking kunnen hebben over een downloadsnelheid van 1 Gbps bedraagt inmiddels bijna 5,5 miljoen. Het Gigabit-breedbanddoel van de rijksoverheid voor 2023 lijkt nu al gehaald. In 2020 introduceerden ondermeer de providers KPN, Caiway, Youfone, PLINQ, Freedom Internet en Kabeltex Gigabit abonnementen.

5G netwerken worden uitgerold

In de multibandveiling verwierven KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile frequenties voor de uitrol van hun 5G-netwerken. In oktober was T-Mobile de eerste met een landelijke dekking van 5G, waarbij 90% van de inwoners van Nederland in het 5G-dekkingsgebied woont. Het netwerk van T-Mobile haalde ook de hoogste wereldwijde score in de grootschalige mobiele netwerktest van onderzoeker umlaut.

Coronavirus

In 2020 werden we bijna allemaal gedwongen om meer tijd binnenshuis door te brengen. De leden van NLconnect zagen een structureel hoger niveau van residentieel vast dataverkeer gedurende de werkdag, door onder andere thuiswerken, videovergaderen, gamen, online onderwijs en een groter gebruik van streamingdiensten. Het belang van goede in huis WiFi nam daardoor toe, evenals de noodzaak van een goede bescherming tegen cybercrime en internetfraude.