NLconnect is de branchevereniging van de glasvezel- en breedbandindustrie

Jaaroverzicht 2022: Meer dan een miljoen nieuwe glasvezelaansluitingen

19 december 2022
Jaaroverzicht 2022: Meer dan een miljoen nieuwe glasvezelaansluitingen

In het afgelopen jaar is een recordaantal van meer dan 1 miljoen nieuwe glasvezelaansluitingen gerealiseerd. 2022 was daarmee een absoluut recordjaar voor glasvezel in Nederland. Dat blijkt uit een inventarisatie van brancheorganisatie NLconnect. Niet eerder ging de uitrol van glasvezel zo snel als in dit jaar.

Verschillende aannemers maakten de nieuwe aansluitingen naar woningen en bedrijven(terreinen), vooral in opdracht van Open Dutch Fiber/ E-Fiber, DELTA Fiber, Glaspoort en KPN. Maar ook kleinere spelers als GlasDraad, Kabelnoord, Rodin, Glasvezel Helmond en SKV verglaasden verder.

Ongekende versnelling

NLconnect vroeg voor haar jaaroverzicht data over de glasvezeluitrol op bij verschillende leden. NLconnect directeur Mathieu Andriessen: ‘We zien een ongekende versnelling, die mogelijk wordt gemaakt door de inspanningen van uiteenlopende spelers in de glasvezel-industrie. Supersnel en betrouwbaar internet wordt steeds belangrijker in ons leven en daarom investeert de markt sterk in glasvezel. Ook vervangt glasvezel straks de oude koperen DSL-lijn.’

Jubileumjaar

Omdat de eerste Fiber to the Home aansluitingen 20 jaar geleden werden gemaakt, publiceerde NLconnect begin dit jaar het jubileumboek ‘Van pionieren naar massale uitrol’. Daarin wordt beschreven hoe in twintig jaar ruim 4 miljoen woningen op glasvezel werden aangesloten. Dit jaar werd de grens van 5 miljoen FttH-aansluitingen al gepasseerd. In het huidige tempo kan Nederland dus binnen drie jaar vrijwel volledig verglaasd zijn.

Gigabit-dekking naar 97%

NLconnect schat in haar jaaroverzicht verder in dat zo’n 97% van de woonadressen in ons land inmiddels desgewenst kan beschikken over een abonnement met Gigabit-snelheid. Dit aantal is berekend door de glasvezelaansluitingen aan te vullen met adressen waar Gigabit alleen via coaxkabel beschikbaar is. Nederland is daarmee Europees koploper.

Infographic jaaroverzicht 2022

Bekijk het jaaroverzicht 2022 van de breedbandindustrie in onderstaande infographic (klik voor pdf):